Καταναλώνουν οι συμμαθητές μας πρωινό και
ποια προϊόντα περιλαμβάνει το πρωινό τους γεύμα;

Τα αποτελέσματα της έρευνας

Πολλές φορές έχουμε ακούσει πόσο σημαντικό είναι το πρώτο γεύμα της ημέρας. Σύμφωνα με μελέτες, η κατανάλωση ενός σωστού πρωινού βελτιώνει την απόδοση στο σχολείο, ενώ τα παιδιά που δεν «καταναλώνουν πρωινό έχουν μειωμένα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα, γεγονός που μπορεί να προκαλέσει αίσθημα κόπωσης, αίσθημα πείνας και κακή διάθεση», όπως γράφει επιστήμονας διατροφολόγος σε ιστοσελίδα του στο Διαδίκτυο. Επίσης, η έλλειψη πρωινού γεύματος έχει συσχετιστεί και με το αυξημένο βάρος των παιδιών της σχολικής ηλικίας. Για να στρέψουμε την προσοχή  των μαθητών στο θέμα του σωστού πρωινού και να τους παρουσιάσουμε το πρόγραμμα Erasmus στο οποίο συμμετέχουμε, πραγματοποιήσαμε μία κλειστή έρευνα, κατά την οποία 270 μαθητές απάντησαν σε ερωτήματα που τους θέσαμε, για να παρατηρήσουμε πώς αντιμετωπίζουν τα δύο πρώτα γεύματα της ημέρας. Θέλουμε σίγουρα να τρώμε το σωστό πρωινό, τι συμβαίνει όμως στην πραγματικότητα; Διαθέτουμε χρόνο για αυτό, τι περιλαμβάνει και πώς αντιλαμβανόμαστε ένα υγιεινό πρωινό;

Τα αποτελέσματα της έρευνας ανατρέπουν σε μεγάλο βαθμό την εικόνα που είχαμε: Το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών, περίπου το 55%, παίρνει κάθε μέρα πρωινό , πράγμα ιδιαίτερα ευχάριστο, ωστόσο ένα σημαντικό ποσοστό, το 28 %, απαντά πως έχει πρωινό γεύμα μόνο όταν προλαβαίνει. Χρειάζεται, επομένως, όλοι  να ιεραρχήσουμε αυτό το γεύμα στην πρώτη γραμμή των αναγκών μας, ώστε να γίνει καθημερινή συνήθεια για όλους μας.Στη συνέχεια, διαπιστώνουμε πως το μεγαλύτερο ποσοστό (59%) όσων προγευματίζουν καταφεύγει  σε γρήγορες και πρόχειρες λύσεις,  ενώ το 41 % αφιερώνει χρόνο για ένα πλούσιο και ολοκληρωμένο πρωινό.

Επειδή όμως σημασία δεν έχει μόνο αν κανείς τρώει πρωινό αλλά και ποιες τροφές καταναλώνει, στη σχετική ερώτηση της έρευνας οι συμμαθητές μας δήλωσαν την προτίμησή τους για το γάλα (53%), γεγονός που μας ευχαριστεί ιδιαίτερα, διότι το προϊόν αυτό βοηθά στην ανάπτυξή μας, και ακολουθεί ο χυμός (21%) που είναι επίσης πολύ υγιεινό και θρεπτικό ρόφημα. Ένα μεγάλο ποσοστό (48%) καταναλώνει ψωμί διαφόρων ειδών μαζί με μέλι ή μαρμελάδα (34%) και ακολουθούν τα δημητριακά εμπορίου (40%),τα οποία έχουν φανερό προβάδισμα σε σχέση με τα φρούτα (24%) και τη βρώμη (21%).

Δυστυχώς, πολύ θρεπτικές τροφές όπως το ταχίνι ή το γιαούρτι δεν προτιμούνται ιδιαίτερα από τους συμμαθητές μας (ποσοστό προτίμησης 20% και 9% αντίστοιχα). Επίσης, μικρή προτίμηση δίνεται σε τυριά και αλλαντικά (18%) καθώς και σε αυγά (17%), ίσως επειδή στη χώρα μας αυτές οι τροφές δε συνδέονται τόσο με το πρωινό.

Συνεχίζοντας, οι μαθητές ρωτήθηκαν αν προμηθεύονται κολατσιό από το σπίτι ή το αγοράζουν από το κυλικείο του σχολείου. Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων επιλέγει και τις δύο λύσεις (45%) , ενώ το 37% φέρνει φαγητό από το σπίτι.

 Όταν πάντως αγοράζουν από το κυλικείο , δείχνουν προτίμηση σε κάποιο είδος πίτας (43%) ή σε ένα τοστ / σάντουιτς (42 %). Αρκετοί, επίσης, προτιμούν κάποιο κουλούρι.

Επιπρόσθετα, είναι ενθαρρυντικό ότι  το 81% ενδιαφέρεται για την ποιότητα και τη θρεπτική αξία των τροφών που καταναλώνει και μόλις ένα ποσοστό του 19% επιλέγει τροφές με μοναδικό κριτήριο τη γεύση. Τέλος, το 88%, ένα μεγάλο ποσοστό, ενδιαφέρεται και αναζητά πληροφορίες για τα θέματα της ισορροπημένης διατροφής, σε αντίθεση με το 12% που είναι αδιάφορο. Διαπιστώνουμε μάλιστα πως ένας μεγάλος αριθμός παιδιών γνωρίζει τις ευεργετικές ωφέλειες του πρωινού.


Με την παρουσίαση των προϊόντων του μεσογειακού πρωινού που οργανώθηκε στο αίθριο του σχολείου, προσπαθήσαμε να στείλουμε κάποια σημαντικά μηνύματα στους συμμαθητές μας: Πρέπει όλοι να εξασφαλίζουμε λίγο από τον χρόνο μας για το πρώτο και σημαντικότερο γεύμα της ημέρας. Οι κατάλληλες πρώτες ύλες είναι αυτές που θα του δώσουν ακόμη μεγαλύτερη αξία: ψωμί και δημητριακά ολικής άλεσης για τις φυτικές τους ίνες, ταχίνι για τα ευεργετικά λιπαρά του, τη φυτική πρωτεΐνη και την ποικιλία μικροστοιχείων και αντιοξειδωτικών που περιέχει. Επίσης, γιαούρτι, φρούτα και λαχανικά  για τις βιταμίνες και τα ιχνοστοιχεία τους. Στο αίθριο του σχολείου θα βρίσκονται πάντα αναρτημένες οι πληροφορίες για τις ευεργετικές ουσίες όλων των προϊόντων του μεσογειακού πρωινού, υπενθυμίζοντας στους συμμαθητές μας τη μεγάλη αξία του πρωινού και της μεσογειακής διατροφής γενικότερα.

Παπακωνσταντίνου Μαριάνθη, Γ2