Η 12η Ιουνίου καθιερώθηκε από τη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας και τον ΟΗΕ ως Παγκόσμια Ημέρα κατά της παιδικής εργασίας. Παρά τα διεθνή κείμενα προστασίας των παιδιών, τα οποία έχουν υιοθετηθεί από πολλές χώρες, εκατομμύρια παιδιά στον κόσμο εξακολουθούν να εργάζονται, πολύ συχνά, κάτω από άθλιες συνθήκες. Ανήλικα παιδιά εργάζονται στη γεωργία, την αλιεία, τη μεταποίηση, τα μεταλλεία και σε οικιακές εργασίες, συνήθως επειδή οι οικογένειές τους είναι πολύ φτωχές. Μερικά παιδιά εμπλέκονται σε παράνομες δραστηριότητες, όπως το εμπόριο των ναρκωτικών, την πορνεία και τις παραστρατιωτικές ομάδες.
Αφίσα της μαθήτριας της Γ΄ Τάξης Ζένιας Μανουσίδου
Σήμερα, το φαινόμενο της παράνομης παιδικής εργασίας εμφανίζεται όχι μόνο στις χώρες της Ασίας, στη Λατινική Αμερική και στην Αφρική, αλλά-μετά από μια μεγάλη περίοδο ύφεσης- και στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ, όπου τα ποσοστά παρουσιάζουν αύξηση λόγω της οικονομικής κρίσης. Ενδεικτικά αναφέρουμε: Παιδιά συμμετέχουν στη συγκομιδή κακάο στην Ακτή του Ελεφαντοστού, τσαγιού στην Αργεντινή και στο Μπαγκλαντές, φρούτων και λαχανικών στις ΗΠΑ. Επίσης, στην κατασκευή χαλιών στην Ινδία και στο Πακιστάν, στην κατασκευή υποδημάτων στην Ινδία και στις Φιλιππίνες, σε ορυχεία και λατομεία εξόρυξης χρυσού στην Κολομβία, όπως και σε διάφορες υπηρεσίες στην Ευρώπη. Εργάζονται σε συνθήκες που θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή τους (πολλές ώρες εργασίας σε ακραίες θερμοκρασίες) και την υγεία τους (χρήση φυτοφαρμάκων, αναθυμιάσεις των ορυχείων), χωρίς ή με ελάχιστη αμοιβή και ανεπαρκή τροφή και νερό. Πολλά μικρά κορίτσια, από την ηλικία των 5 ή 6 ετών, εργάζονται σε οικιακές υπηρεσίες, κάτι που συνδέεται συνήθως με την εμπορία παιδιών και έχει ως αποτέλεσμα τη σωματική, τη συναισθηματική και τη σεξουαλική κακοποίησή τους. Αν και η παιδική εργασία θεωρήθηκε παρελθόν για την Ευρώπη στα τέλη του 20ου αιώνα, σήμερα η Ευρώπη αδυνατεί να τηρήσει τις διακηρύξεις για τα δικαιώματα των παιδιών.
Αφίσα του μαθητή της Γ΄ Τάξης Θανάση Τρέμμα
Οι αφίσες δημιουργήθηκαν από τους μαθητές Θανάση Τρέμμα και Ζένια Μανουσίδη στο πλαίσιο του μαθήματος «Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή».
Προτεινόμενες ταινίες από τους μαθητές της Γ΄ Τάξης για τα δικαιώματα των παιδιών:
- « Buoyancy» του Rodd Rathjen,2019
- “Θεοί του Μόλενμπεεκ”,της Reetta Huhtanen, 2019
- «Καπερναούμ» της Μαντίν Λαμπακί, 2018
- “LION”, του Garth Davis, 2016
- “Μπλάνκα (Blanka)”, του Kohki Hasei, 2015
- Μετά τη Λουτσία του Μισέλ Φράνκο, 2012
- “Είμαι σκλάβα”, του Γκάμπριελ Ρέιντζ, 2010
- Fish Tank, της Αντρέα Άρνολντ, 2009
- Slumdog Millionaire, του Ντάνι Μπόιλ, 2008
- “ Taare Zameen Par” (Like stars on earth), του Aamir kham, 2007
- “Ο Βούδας λιποθύμησε από την ντροπή”, της Χάνα Μακμαλμπάφ, 2007
- Tsotsi, του Γκάβιν Χουντ, 2005
- “Και οι χελώνες μπορούν να πετάξουν” του Μαχμάν Γκομπαντί, 2004
- «Τα παιδιά της χορωδίας», του José Luis Cuerda, 2004
- Γλυκά Δεκάξι, του Κεν Λόουτς, 2002
- Βροχή, του Ματζίντ Ματζιντί, 2001
- «Η γλώσσα της πεταλούδας» του José Luis Cuerda, 1999
- “Το καναρινί ποδήλατο”, του Δημήτρη Σταύρακα, 1999
- Ούτε Ένας Λιγότερος, του Ζαν Γιμού, 1999
- Το Μίσος, του Ματιέ Κασοβίτς, 1995
- Κεντρικός Σταθμός, του Βάλτερ Σάλες, 1997
- Πισότε: το χαμίνι του Σάο Πάουλο, του Εκτορ Μπαμπένκο, 1981