Στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας της Β’ Γυμνασίου και συγκεκριμένα στην 7η Ενότητα, ένας από τους διδακτικούς στόχους είναι οι μαθητές να συζητήσουν και να ευαισθητοποιηθούν σχετικά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι καθημερινά. Ένα από αυτά που προτείνονται από τα εισαγωγικά κείμενα της ενότητας είναι τα τροχαία ατυχήματα και η οδική ασφάλεια. Οι μαθητές παρακολούθησαν αρχικά σχετικό οπτικοακουστικό υλικό από το διαδίκτυο κι έτσι δόθηκε η αφόρμηση. Στη συνέχεια η καθηγήτρια διάβασε το κείμενο. Οι μαθητές παρουσίασαν τα αίτια που προκαλούν τα τροχαία ατυχήματα βασιζόμενοι στο άρθρο του βιβλίου και στα προσωπικά τους βιώματα.
Ειδικότερα, έγινε αναφορά στην παραβατική συμπεριφορά των οδηγών και συγκεκριμένα α) όταν επιδεικνύουν επιθετική/επιδεικτική συμπεριφορά (παραβίαση προτεραιότητας, υπερβολική ταχύτητα, επιδεικτικοί ελιγμοί στη μέση του δρόμου, παραβίαση φωτεινού σηματοδότη) β) όταν παραβαίνουν προκλητικά τον ΚΟΚ, όπως κίνηση στο αντίθετο ρεύμα, αντικανονικό προσπέρασμα, οδήγηση στην αριστερή λωρίδα του δρόμου και τέλος γ) σε περιπτώσεις που οδηγούν απρόσεκτα, όπως, όταν αποσπάται η προσοχή τους για διάφορους λόγους, ή έχουν μειωμένα αντανακλαστικά λόγω κατανάλωσης αλκοόλ ή κούρασης. Στο σημείο αυτό τονίστηκε από τους μαθητές ότι η χρήση κινητού από τον οδηγό κατά τη διάρκεια της οδήγησης συνιστά έναν συνηθισμένο λόγο πρόκλησης ατυχημάτων στους δρόμους της πατρίδας μας τα τελευταία χρόνια.
Στη συνέχεια συζητήθηκε και η ευθύνη των οδηγών και των επιβατών σ΄ό,τι αφορά τη μη τήρηση μέτρων προστασίας,όπως η χρήση ζώνης ασφαλείας και κράνους, που μπορεί να αποβεί μοιραία για τη ζωή τους. Τέλος αναφέρθηκε πως και οι πεζοί μπορεί να προκαλέσουν τροχαία ατυχήματα λόγω αμέλειας ή παράβασης του ΚΟΚ. Οι μαθητές έδωσαν παραδείγματα από την καθημερινή εμπειρία τους τόσο ως επιβάτες σε τροχοφόρα οχήματα, όσο και ως πεζοί αλλά και οδηγοί ποδηλάτων που χρησιμοποιούνται ευρέως στην πόλη μας λόγω και της κατασκευής ποδηλατοδρόμων τα τελευταία χρόνια. Αμέσως μετά καταγράφηκαν στον πίνακα και τα αποτελέσματα των τροχαίων ατυχημάτων που είναι ο μεγάλος αριθμός νεκρών από τροχαίες συγκρούσεις, οι σοβαρά και οι ελαφρά τραυματισμένοι όπως και οι βαριά τραυματισμένοι που πεθαίνουν στα νοσοκομεία.
Καταλήγοντας,παρακινήθηκαν οι μαθητές να κάνουν τις προτάσεις τους για την αντιμετώπιση και τους τρόπους πρόληψης αυτού του προβλήματος που μαστίζει τη χώρα μας. Σ΄αυτήν την κατεύθυνση αξιοποιήθηκε πολυτροπικό κείμενο από το λεξιλόγιο της ενότητας έτσι ώστε τα παιδιά να βοηθηθούν στη διατύπωση συγκεκριμένων προτάσεων στον πίνακα. Προς εμπέδωση όλων των παραπάνω, ανατέθηκε στους μαθητές εργασία για το σπίτι, στην οποία κλήθηκαν να συμβουλέψουν τον φίλο τους, που χρησιμοποιεί ποδήλατο στις μετακινήσεις του στην πόλη. Παίρνοντας αφορμή από σχετικά σκίτσα, παρουσιάστηκαν τα προβλήματα/ατυχήματα που ενδέχεται να προκαλέσει ένας ποδηλάτης, αν οδηγεί απρόσεκτα. Τέλος καταγράφηκαν οι κανόνες που είναι απαραίτητο αυτός να ακολουθεί για μια ασφαλή μετακίνηση με το όχημά του.
Ιωακειμίδου Γεσθημανή
Φιλόλογος