Δράση κατά της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού

Στις μέρες μας το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού στην Ελλάδα έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις. Έτσι αποφασίσαμε να καθιερώσουμε μία ημέρα του χρόνου ως ημέρα κατά της ενδοσχολικής βίας και διαλέξαμε την 6η Μαρτίου ? προτεινόμενη μέρα κατά της ενδοσχολικής βίας παγκοσμίως. Στο σχολείο μας υπεύθυνη καθηγήτρια σ? αυτόν τον τομέα είναι η κα. Κουτρούλα Ελένη η οποία είχε την ιδέα να κάνουμε κάποια ξεχωριστή και ενδιαφέρουσα δράση κατά τη διάρκεια της πρωινής προσευχής και του υπόλοιπου ωραρίου στη συνέχεια για να θυμούνται τα παιδιά αυτή τη μέρα.

Όλα ξεκίνησαν μια εβδομάδα πριν την 6η Μαρτίου όταν η κα. Κουτρούλα ανακοίνωσε σε παιδιά της Α΄ και Β΄ τάξης Γυμνασίου πως θα ήθελε να συμμετέχουνε σε αυτό που είχε σκεφτεί. Συγκεκριμένα, το σχέδιο ήταν να κρατάνε τέσσερα παιδιά της Β΄ τάξης από ένα πλακάτ διπλής όψεως. Η μία πλευρά θα σχημάτιζε τη φράση «ΡΙΞΕ ΤΙΣ ΣΚΕΨΕΙΣ ΣΟΥ ΣΤΟ ΚΟΥΤΙ ΓΙΑΤΙ» και η δεύτερη πλευρά τη φράση «ΘΕΛΟΥΜΕ ΕΝΑ ΑΣΦΑΛΕΣ ΣΧΟΛΕΙΟ ?!». Αυτή η δράση που θα παρουσιαζόταν στο χώρο της πρωινής συγκέντρωσης μετά την προσευχή και θα είχε ως στόχους την πληροφόρηση των παιδιών για τη συνέχεια της δράσης και την ευαισθητοποίησή τους κατά τη διάρκεια της μέρας. Το σχέδιο αυτό θα ήταν γνωστό στους μαθητές που συμμετείχαν ενώ θα «φυλασσόταν» ως μυστικό από τους υπόλοιπους για να προκαλέσει τη μεγαλύτερη δυνατή έκπληξη.

Μερικές μέρες πριν τη μεγάλη μέρα εμείς με πολλή προθυμία σχεδιάσαμε και χρωματίσαμε τις λέξεις των συνθημάτων σε μακετόχαρτα μεγάλου μεγέθους. Μας άρεσε πολύ που βοηθήσαμε την καθηγήτριά μας και κάναμε κάτι ωραίο και δημιουργικό. Νιώσαμε πως δηλώσαμε έμπρακτα την γνώμη μας για την ενδοσχολική βία κι ότι ήμασταν ένα κομμάτι αυτού του γνωστού-άγνωστου σχεδίου, εφόσον ήταν έκπληξη.

 

 Την Πέμπτη 6 Μαρτίου, ήρθαμε στο σχολείο πιο νωρίς για να ετοιμαστούμε για το δρώμενο που θα λάμβανε χώρα στην πρωινή προσευχή. Με το χτύπημα του κουδουνιού, αφού συγκεντρώθηκαν όλοι οι μαθητές στο προαύλιο, ο Διευθυντής έβγαλε τον καθημερινό του λόγο και μετά από την καθημερινή πρωινή προσευχή ξαφνικά εμφανιστήκαμε εμείς και πήραμε τις θέσεις μας στα σκαλιά. Τις λέξεις που βρίσκονταν στην μπροστινή μεριά των πλακάτ τις φωνάξαμε εμείς και όταν τα γυρίσαμε από την άλλη πλευρά τα τμήματα Α4, Α5, Β3 και Β4 φώναξαν τις υπόλοιπες λέξεις με άψογο συντονισμό και δυνατή φωνή.

Την ώρα που ανεβαίναμε πάνω στα σκαλιά νιώθαμε πως όλοι οι μαθητές εστίαζαν την προσοχή τους πάνω μας. Δυστυχώς όντως το έκαναν! Είναι αγχωτικό να βλέπεις το υπόλοιπο σχολείο να είναι «καρφωμένο πάνω σου». Νιώθεις πως και το παραμικρό θα το προσέξουν. Ευτυχώς το σχέδιο πέτυχε, αν και είχαμε άγχος διότι δεν είχαμε πολύ καιρό για να προετοιμαστούμε σωστά. Χαρήκαμε που πέτυχε η ιδέα της καθηγήτριάς μας και νιώσαμε περήφανοι που συμμετείχαμε. Μεγαλύτερη χαρά πήρε φυσικά η καθηγήτριά μας που έβλεπε την ιδέα της να πραγματοποιείται μπροστά στα μάτια της.

Στη συνέχεια, καθ? όλη τη διάρκεια της ημέρας, στον εσωτερικό χώρο του σχολείου μπροστά από την έκθεση με τους Λογότυπους Κατά της Ενδοσχολικής Βίας και του Εκφοβισμού υπήρχε ένας πάγκος με ένα κουτί στο οποίο οι μαθητές κατέθεταν τις σκέψεις τους για ένα ασφαλέστερο σχολείο, ένα σχολείο που θα χωρούν όλοι οι μαθητές χωρίς να υπάρχει ο φόβος και η ενοχή γιατί είναι διαφορετικοί.

Εκεί βρίσκονταν και η κα. Πουλουκτσή Βαρβάρα που μαζί με την κα. Κουτρούλα είχαν δημιουργήσει καρφίτσες από πλήκτρα παλιών πληκτρολογίων με συνθήματα κατά της βίας. Η κάθε καρφίτσα είχε μία διαφορετική και ξεχωριστή σημασία, το μήνυμα της οποίας αναγραφόταν σε ένα χαρτί δίπλα από το κουτί. π.χ. Αlt: Αλτ στη Βία! Ctrl: Control yourself! Έλεγξε το θυμό σου! End = Δώσε τέλος στη σιωπή! Enter = Μυήσου / Κάνε Enter σε Νέο Τρόπο Ζωής! Όποιος μαθητής ή δάσκαλος αποφάσιζε να φορέσει μια τέτοια καρφίτσα διαμαρτυρόταν σιωπηλά αλλά έμπρακτα για την ενδοσχολική βία.

Θα ήταν πολύ ωραία αν κάτι παρόμοιο συνέβαινε και του χρόνου την ίδια μέρα. Εμείς με χαρά θα ξανασυμμετέχουμε αν μας δοθεί η ευκαιρία και αν χρειαστεί θα ξαναπούμε δυνατά και σοβαρά το σύνθημά μας:

Συντάκτες του άρθρου: Μελίνα Ζήκου και Ελευθερία Σπουρίτα
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Κουτρούλα Ελένη
Σχεδιασμός πλακάτ: Ζήκου Μελίνα και Σπουρίτα Ελευθερία
Συμμετείχαν στη δράση: Ζήκου Μελίνα (Β4)
Παναγόπουλος Ευστράτιος (Β4)
Σπουρίτα Ελευθερία (Β4)
Φωτιάδης Αλέξανδρος (Β5)
και τα τμήματα: Α4, Α5, Β3, Β4 και Β5.