Το ταξίδι του Οδυσσέα – Le voyage d’ Ulusse

 Προΐόν του προγράμματος:

 

Σύντομη περιγραφή του προγράμματος:

Παρουσίαση των τόπων πραγματικών και φανταστικών τους οποίους συνάντησε ο Οδυσσέας επιστρέφοντας στην Ιθάκη. Ποιές δυσκολίες συνάντησε; Ποιοί τον βοήθησαν (Θεοί και άνθρωποι); Ποιοι στάθηκαν εμπόδιο; Παρουσίαση της Ιθάκης με κέντρο το ανάκτορο του Οδυσσέα. Η ηθική αρχή που διέπει όλο το έργο: Η ευθύνη των ανθρώπων.

Στόχοι

  1. Να μυηθούν οι μαθητές στη γοητεία του περιπετειώδους θαλασσινού ταξιδιού.
  2. Να προσεγγίσουν το κείμενο της Οδύσσειας στο σύνολό της και όχι αποσπασματικά
  3. Να κινητοποιηθούν οι μαθητές ώστε να διαβάσουν οι ίδιοι το περιεχόμενο ενός κειμένου αξεπέραστου στο χρόνο.
  4. Να ασκηθούν στην ομαδο-συνεργατική μέθοδο εργασίας.
  5. Να ανταλλάξουν απόψεις με νέους ευρωπαίους πάνω σε σύγχρονα θέματα που άπτονται της Οδύσσειας.
  6. Να βελτιώσουν τη Γαλλική και Αγγλική γλώσσα.

Διαδικασία εργασίας

Αρχικά θα παρουσιαστεί (ανάγνωση) στα παιδιά το ποίημα «Ιθάκη» του Καβάφη και θα ακουστεί το τραγούδι «Ο εφιάλτης του Οδυσσέα», των Φ. Δεληβοριά και Ρόδου του Ανέμου, με σκοπό να διαπιστώσουν οι μαθητές ότι το «ταξίδι του Οδυσσέα» λειτουργεί συμβολικά στη νεότερη και σύγχρονη γραμματεία και τέχνη γενικότερα.

Στόχος είναι η κινητοποίηση των μαθητών ώστε να αναζητήσουν ποιο είναι τελικά το ταξίδι που πραγματοποίησε ο Οδυσσέας του Ομήρου και να ορίσουν ποιες παράμετροι τους ενδιαφέρουν και θα ήθελαν να ερευνήσουν διαβάζοντας το ποίημα (γιατί ταξιδεύει, ποιος είναι ο στόχος, με ποια μέσα ταξιδεύει, ποιες είναι οι δυσκολίες, τι πετυχαίνει, ποιος τον βοηθάει, ποιος τον αντιμάχεται, πώς πετυχαίνει τον σκοπό του, γιατί αποτυγχάνει όταν συμβαίνει αυτό, οι χαρές, οι απογοητεύσεις, η συγκίνηση, ο έρωτας, η αγάπη στην πατρίδα).

Θα διαβάσουμε από το κείμενο της Οδύσσειας το ταξίδι του Οδυσσέα, όπως ο ίδιος το αφηγείται μέσα στο ποίημα, αναζητώντας τις απαντήσεις στα ζητήματα που θέσαμε πιο πάνω.

Θα οργανωθούν δράσεις, όπως:

  • Δημιουργία του χάρτη του ταξιδιού
  • Δημιουργία εικόνων που θα ζωγραφίσουν οι μαθητές για κάθε «περιπέτεια» και αναζήτηση παρόμοιων αναπαραστάσεων σε αρχαία αγγεία.
  • Δραματοποίηση μιας-δυο σκηνών που θα επιλέξουν οι μαθητές από το σύνολο των περιπετειών του ήρωα.
  • Αναπαράσταση σκηνών της καθημερινής ζωής των ανθρώπων που ταξίδευαν, ένα γεύμα, η προετοιμασία του, ένα κυνήγι, μια προσευχή?
  • Αναζήτηση και άλλων αναφορών στον Οδυσσέα και το ταξίδι του στη σύγχρονη λογοτεχνία, ελληνική και ξένη (και μετάφρασή τους)
  • Τυχόν άλλες δημιουργικές δραστηριότητες των μαθητών, όπως η συγγραφή κάποιου ποιήματος

Υπεύθυνοι καθηγητές: Μ. Τσαταλμπασίδου, Α. Ρόγκα, Γ. Ιωακειμίδου, Ε. Κομνίδου, Δ. Βοϊβοντούδη